Startpagina » Blog » Werkvormen » Scrum retrospective werkvorm : 40 Seconds of Scrum

Scrum retrospective werkvorm : 40 Seconds of Scrum

Delen via Facebook logo Twitter-X logo WhatsApp logo E-mail logo LinkedIn logo

33 keer gelezen | Geplaatst op 01-11-2024

Plaatje van Scrum retrospective werkvorm : 40 Seconds of Scrum

Met deze werkvorm test je de scrum kennis van het team. Het idee komt van de 30 Seconds spellen. Een deelnemer heeft een kaartje met 5 scrum termen erop. Hij/zij moet zoveel mogelijk woorden omschrijven en laten raden in de 40 seconden die op de klok staan.


Wat zijn de '40 Seconds of Scrum' voordelen?

  • Leuk interactief spel om scrum termen te oefenen met jouw team.
  • Het spel geeft een competatief moment met de deelnemers.


Hoe werkt je de Retrospective werkvorm '40 Seconds of Scrum' ?

1. Geef een deelnemer een kaartje.
2. Start de timer en zet deze op 40 seconden.
3. Nadat de timer is gestart, moeten de andere deelnemers het woord, binnen de timer, raden.
4. Is de tijd voorbij, tel dan het aantal goed geraden woorden en schrijf deze op. Geef een andere deelnemer een kaartje en start het spel opnieuw.
5. Maak het meespelen nog aantrekkelijker en stel leuke prijzen ter beschikking voor degene met de meest correct beantwoorde termen.

TIP : Om variatie in het rondje te maken wie aan de beurt is, kan je gebruik maken van de handige scrum tool Wie is er aan de beurt? om random iemand te selecteren.


Voorbereiding '40 Seconds of Scrum'.

1.  Kopieer de woorden uit onderstaande lijst in een document, of schrijf ze over.
2. Maak rijtjes van 5.
3. Print het vel papier uit.
4. Knip het vel papier in losse kaartjes.


80 '40 Seconds of Scrum' vragen!

1. Sprint Goal
2. Relative
3. Estimation
4. Co-located
5. Self-management
6. User Story
7. Coach
8. Servant Leadership
9. Developer
10. Planning Poker
11. Empirical Process
12. Scrum Master
13. Minimum Viable Product
14. Scrum Board
15. Commitment
16. Courage
17. Product Increment
18. Kanban
19. Story Mapping
20. Fibonacci
21. Sequence
22. Extreme Programming
23. Sprint Planning
24. Epic
25. Product Backlog
26. Artifact
27. Prototyping
28. Work-in-Progress
29. Cross-functional
30. Sprint Backlog
31. Manager
32. Openness
33. Facilitator
34. Feedback Loop
35. Scrum Values
36. Burndown
37. Impediment
38. Backlog Refinement
39. Sprint
40. Development Team
41. Self-organizing Team
42. Sprint Review
43. Pair Programming
44. Scaling Scrum
45. Stakeholder
46. Continuous Integration
47. Release Planning
48. Zombie Scrum
49. Inspect & Adapt
50. Iteration
51. Scrum of Scrums
52. Definition of Done
53. Sprint Retrospective
54. Acceptance Criteria
55. Team Member
56. Scrum Framework
57. Business Value
58. Working Software
59. Technical Debt
60. Product Owner
61. Commitment
62. Daily Scrum
63. Automated Testing
64. Code Quality
65. Spike
66. Agile
67. Agile Manifesto
68. Scrum Event
69. Release
70. Story Slicing
71. Transparent
72. Story Points
73. Respect
74. Stakeholder Management
75. Continuous Delivery
76. Focus
77. Timebox
78. One-Piece Flow
79. Velocity
80. Product Vision


© 2004 - 2024 SergevanVeenendaal.nl | Kijk ook eens op mijn andere website ModeltreinButler.nl