Startpagina » Blog » Check-Ins » Scrum retrospective check-in : De Telefoon meter

Scrum retrospective check-in : De Telefoon meter

Delen via Facebook logo Twitter-X logo WhatsApp logo E-mail logo LinkedIn logo

76 keer gelezen | Geplaatst op 18-11-2024

Plaatje van Scrum retrospective check-in : De Telefoon meter

Intro ' check-in : De Telefoon meter'

Wil je op een leuke en creatieve manier ontdekken hoe het team de afgelopen sprint heeft beleefd? Met de Telefoonmeter-check-in gebruik je een oude of nieuwe telefoon als metafoor. Teamleden kiezen een telefoontoestel dat hun energie, mindset of ervaring symboliseert. Gaan ze voor een klassiek toestel als teken van traagheid, of een moderne smartphone vol energie?

Deze check-in zorgt voor inzicht in de teamdynamiek en zet meteen de toon voor een open en interactieve retrospective.

Voordelen ' check-in : De Telefoon meter'

  • De Telefoon Meter is makkelijk te begrijpen en te gebruiken, waardoor het perfect is voor elk team, ongeacht ervaring of samenstelling.
  • Teamleden delen op een visuele en speelse manier hun energieniveau, wat helpt om een veilige en open sfeer te creĆ«ren.
  • Het gebruik van metaforen zoals een telefoon maakt de check-in leuk en interactief, waardoor iedereen actief deelneemt aan de sessie.

Hoe werkt ' check-in : De Telefoon meter'

1. Leg kort uit dat je met behulp van telefoontoestellen wilt peilen hoe het team de afgelopen sprint heeft ervaren.
2. Je geeft voorbeelden van toestellen en wat ze symboliseren.
3. Symbolen: Maak een schaal met verschillende soorten telefoons:
- Mobiele telefoon uit de jaren '90: 'Ik voelde me beperkt, maar er was wel wat vooruitgang.'
- Moderne smartphone: 'Alles verliep soepel, ik ben energiek en klaar voor wat komt!'
- Meest recente Samsung galaxy of Iphone: 'Ik ben superenthousiast en zie geweldige kansen voor de toekomst!'
4. Teamleden kiezen:
5. Laat elk teamlid aangeven met welke telefoon ze zich identificeren en waarom. Dit kan via een bord met plaatjes, kaarten met afbeeldingen, of zelfs een korte tekening.
6. Bespreek de uitkomsten. Waarom voelde iemand zich als een mobiele telefoon uit de jaren '90?
Wat had er beter gekund? Of waarom voelde iemand zich als een smartphone, en wat kunnen we daarvan leren?

TIP : Om variatie in het rondje te maken wie aan de beurt is, kan je gebruik maken van de handige scrum tool Wie is er aan de beurt? om random iemand te selecteren.

Voorbereiding ' check-in : De Telefoon meter'

  • Ga je de oefening fysiek doen? Download de PDF.
    Print de PDF op A3 formaat uit en hang deze op een bord.
  • Doe je de oefening online, download dan de PDF en plak deze in jouw online tool.

PDF 'check-in : De Telefoon meter' Download
Let op: Afdrukken in A3 formaat!
Bekijk meer van:
CHECK-INSRETROSPECTIVESCRUM

© 2004 - 2024 SergevanVeenendaal.nl | Kijk ook eens op mijn andere website ModeltreinButler.nl